dag 1 : Basel & Mariastein - Reisverslag uit Bazel, Zwitserland van Het Britten Jeugd Strijkorkest - WaarBenJij.nu dag 1 : Basel & Mariastein - Reisverslag uit Bazel, Zwitserland van Het Britten Jeugd Strijkorkest - WaarBenJij.nu

dag 1 : Basel & Mariastein

Door: hetbritten

Blijf op de hoogte en volg Het Britten

12 Juni 2011 | Zwitserland, Bazel

Zaterdag 11 juni.
Om negen uur, bijkomend van ons eerste ontbijt in hotel Etap, stapten we in de bus om naar Basel te vertrekken. Vincent koos een toeristische route zonder tol, en rond half 11 kwamen we keurig op tijd aan in het centrum van Basel. Carla Leurs was er ook snel. Zij woont daar een paar straten vandaan en zal tijdens deze tournee als soliste meespelen, net als vorig jaar tijdens het optreden van de koningin op de Hoge Veluwe.
Die ochtend vulde zich al snel met intensief repeteren, een korte pauze tussendoor en weer verder. HP en Jitske verzorgden een vitaminerijke heerlijke verwen-lunch, waarbij eindelijk het eerste (weliswaar zwitserse) croissantje te proeven was.
's Middags rond half 3 arriveerden er enkele toehoorders uit het nabijgelegen bejaardenhuis. Ook Carla's man, kindje en ouders kwamen luisteren. Met Carla als inspirerende soliste werd er door het Britten een prima optreden verzorgd. De Britteners waren (en zijn) vol bewondering voor het spel van Carla ("ze speelde echt alle noten helemaal perfect", "ze speelt zo samen met het orkest en weet iedereen zo enthousiast te maken!") - fijn dat ze dit wil doen!
Ook de buschauffeur Vincent (23 jaar en voor het eerst met een strijkorkest op stap) was zichtbaar onder de indruk. Bleef de hele repetitie meeluisteren en stelde na afloop: "zoiets zie je toch alleen maar op tv!"

Wel erg moe vertrokken we rond half 5 met de bus.We reden via onmogelijk kleine weggetjes naar Mariastein, een tip van de man van Carla) waar we lekker tussen de graanvelden en kersenbomen (ja, ze zijn rijp en lekker) een heuvel opwandelden en bovenop, met fantastisch uitzicht op Basel, een kasteel en heel veel groen, in de berm de meegenomen chips, drinken, kersen en meloen nuttigden. Een groepsfoto in Brittenshirts en vooral even bijkomen.
Om 8 uur waren we terug in Belfort, waarna we in de stad ons diner kregen (macaroni, lasagna), en op zijn frans mét voorafje (bieten- of koolsalade), wat te drinken (water, fris, wijn), een stuk brood en een stukje kaas ("káás- waarom káás! (Joost)) en een dessert (taart, pudding of vers fruit. Het festival was inmiddels in volle gang; we liepen na het nog even door de stad waar op ieder plein, in elke kerk of hal een groep muzikanten optrad. Een Ierse popgroep, een franse brassband, een tsjechisch koor... Om half 11 terug naar het hotel en daarna op tijd naar bed, nou ja, de meesten van ons...

Het Britten

Het Britten Jeugd Strijkorkest (www.hetbritten.nl) biedt jonge talentvolle strijkers de kans hun muzikale talenten op niveau te ontwikkelen en alle facetten van het strijkorkest te leren kennen en eigen te maken. Ons motto daarbij is: kwaliteit, warmte, bezieling en plezier. Het orkest staat onder leiding van dirigent Loes Visser (www.loesvisser.nl).

Actief sinds 04 Juni 2011