Op naar Gersau - Reisverslag uit Rome, Italië van Het Britten Jeugd Strijkorkest - WaarBenJij.nu Op naar Gersau - Reisverslag uit Rome, Italië van Het Britten Jeugd Strijkorkest - WaarBenJij.nu

Op naar Gersau

Door: Het Britten Tour Team

Blijf op de hoogte en volg Het Britten

20 Juli 2012 | Italië, Rome

Onze wekkers gingen vroeg, 7 uur. Ons doel: om half 6 aan het diner zitten in Gersau.
Echter tijdens het concert van gisteren gingen de crisisbellen rinkelen: HP belde vanuit Nederland dat de jeugdherberg waar we zouden slapen gesloten was ivm een virus (legionella?). Er moesten andere plannen gesmeed worden. Gelukkig is HP daar heel erg goed in en samen met Jitske (en de betreffende jeugdherberg) en flink wat gebel over en weer was er voor het einde van het concert geregeld dat we in het hotel naast de concertplaats gingen eten en na het concert zouden doorrijden naar Luzern, de eerstvolgende jeugdherberg. Mooi geregeld!
Om half 9 zat iedereen fris en fruitig (maar niet heus) in de bus. We hadden afscheid genomen van onze fantastische gids Yulia. Ze heeft voor ons de afgelopen dagen heel veel geregeld, de taalbariere regelmatig doorbroken. Een heel fijn en behulpzame vrouw.
Goed, op weg...... Geluk met de filles en om 17.00 uur bij het hotel. Wat een verandering, van het zinderen leven in het stedelijke Italie naar de wijdse en overweldigende natuur in Zwitserland. Het hotel lag aan het grote Vierwoudstedenmeer. Helaas was het weer wat onvoorspelbaar: niet koud, maar wel af en toe een regendrupje. We konden het niet riskeren om de instrumenten nat te laten worden en speelden in een klein zaaltje in het hotel. De afgelopen dagen hadden we prachtige entourages, vandaag dit kleine zaaltje.

Ik(Evelien) zat wel op een heel mooi plekje: het schuifraam was open en ik zat op het terras met uitkijk op het meer en de bergen.
Op de een of andere manier kwam dit laatste concert het meest bij mij binnen. Ontroerd en trots zat ik voor de 5e keer te luisteren naar deze mooie en knappe musici. Wat een toppers. En......wat een topdirigent. Ieder concert zie ik een ontwapenende vrouw met heel veel passie voor de muziek en haar orkest. Het maakt niet uit of het in het Engels, Italiaans of Duits moet, ze vertelt met verve over de stukken en hun achtergrond en het publiek hangt aan haar lippen, klapt voor haar verhalen, mooi.
Wat fijn dat mijn kind in dit orkest speelt !!
Goed, dit was even tussendoor.

We speelden voor de laatste keer de sterren van de hemel en vertrokken om 22.00 uur naar het Jeugdhotel. Voor sommigen onder ons even een cultuurshock: gedeelde slaapkamers en heel veel andere backpackers, zucht.

Maar iedereen zit nu weer aan een heerlijk ontbijtje en we vertrekken om 8.30 uur naar "huis".

Evelien

• 20 Juli 2012 - 09:19

Margreeth Hartman:

Wat een belevenissen. Wat een geweldige optredens!
    Het moet jullie een gevoel van jammer geven dat het al voorbij is.
    Hartelijk dank voor alle verhalen en foto's. Wij, thuisblijvers, keken ernaar uit en genoten ervan.
    Goede reis!! En we kijken naar jullie uit.

Het Britten

Het Britten Jeugd Strijkorkest (www.hetbritten.nl) biedt jonge talentvolle strijkers de kans hun muzikale talenten op niveau te ontwikkelen en alle facetten van het strijkorkest te leren kennen en eigen te maken. Ons motto daarbij is: kwaliteit, warmte, bezieling en plezier. Het orkest staat onder leiding van dirigent Loes Visser (www.loesvisser.nl).

Actief sinds 04 Juni 2011