Maandag 16 juli - Prato - Reisverslag uit Prato, Italië van Het Britten Jeugd Strijkorkest - WaarBenJij.nu Maandag 16 juli - Prato - Reisverslag uit Prato, Italië van Het Britten Jeugd Strijkorkest - WaarBenJij.nu

Maandag 16 juli - Prato

Door: Het Britten Tour Team

Blijf op de hoogte en volg Het Britten

17 Juli 2012 | Italië, Prato

Half 10, ontbijtzaal. Slechts een handjevol Britteners doet een poging een stukje italiaans (ongezouten) brood naar binnen te werken, het is ook nog wel vroeg als je om drie uur je bed pas in kan… Toch wordt er al weer druk georganiseerd en een uur later lopen Marten, Huub, Anna Sophie, Adrian en Theodora, gewapend met standaards, instrumenten en bladmuziek, het wakker wordende stadje Montecatini in om op straat te gaan muciseren. Op het centraal gelegen plein worden de eerste noten gespeeld en al vrij snel is er een groeiend publiek. Helaas kwam er ook een zeer uitgeslapen agente, gewapend met een flink ochtendhumeur en de wet, die op zeer onplezierige toon meldde dat straatmuziek verboden is in Montecatini, en of de heren en dames maar heel snel wilden vertrekken. Zelfs inmenging van het toegestroomde publiek mocht niet baten, en ook een gesprek op het politiebureau van Loes, Marten en Julia bleef zonder resultaat.
Inmiddels blijken alle kappers dicht (morgen weer proberen Loes) en de buurtsuper open (fruit, veel fruit). Opvallend aan het menu hier in het hotel is de afwezigheid van groenten en fruit. Ook bij de lunch, die we om 13.00 uur geserveerd kregen, was wederom het voorgerecht pasta (ravioli, erg lekker) maar het hoofdgerecht een stukje vlees en patat. Geen stukje tomaat of sperzieboon te bekennen, blijkbaar is patat hier de groente. Een stuk taart als dessert, dus de gang naar de buurtwinkel was snel gemaakt om lekker druiven en pruimen in te slaan. Iedereen is inmiddels wakker en de lunch valt ook als ontbijt, hoewel ietwat zwaar, goed in de smaak.
Nu is het bijna drie uur. Het is warm, ik schat 25 graden schaduw, alle winkels dicht en terrassen open, en het Britten slaapt; hangt bij het zwembad of repeteert. Straks om half 5 vertrekken we naar Prato…

23.45 uur, in de bus
Moe maar voldaan… het was een prachtig concert! Ongeveer 300 toeschouwers genoten op de binnenplaats van Biblioteca Lazzerini, een modern bibliotheek gebouw in het oude deel van Prato, van ons optreden. Een verademing om daarheen te rijden (een kippe-eindje van drie kwartier), een klein stukje lopen en aangekomen, vrij snel het podium op (dat net in de schaduw kwam te liggen rond half 6).
Na het oefenen kwam Saron aan, die per vliegtuig aan was gekomen in Pisa en per trein naar Prato was gereisd om Omar te vervangen en het orkest te versterken.
De organisatie (in de vorm van een tweetal dames) werden rond half 8 erg onrustig want het eten wachtte., dus op een drafje naar een nog ouder deel van Prato, waar we op een klein marktpleintje onder een middeleeuws gebouw met grote bogen aan een lange tafel een heerlijk “diner-buffet” aten. Op een lange tafel stonden schalen met diverse soorten pizza, een pasta salade, bruchetta, een fruitsalade en drinken… lekker!
De mensen van de organisatie liepen vervolgens met ons langs de basiliek van Santa Maria, een 12e eeuwse kerk. Terug naar de bibliotheca, omkleden, en wachten tot de organisatie vond dat er genoeg publiek was, dus om kwart voor tien kon er worden begonnen. Met meer pit en lachende gezichten (even extra op geoefend en zichtbaar resultaat!!). Het programma was weer afwisselend, Elvira speelde prachtig en de orkestleden waren nog beter op elkaar ingespeeld dan gisteren.
Dit publiek was anders dan dat in Montecatini. De plek staat bekend om zijn goede optredens, en volgens Julia komen hier echt mensen die speciaal de moeite nemen een concert te bezoeken. Het zat helemaal vol, de mensen luisterden zeer aandachtig, klapten na ieder deel en genoten zichtbaar. Er kwamen na afloop veel mensen een compliment maken en even bij Loes en Elvira langs. We hebben ook weer enige cd’s verkocht.
Een klein meisje van een jaar of drie in het publiek stond op het concerto grosso van Vivaldi mee te dansen als een kleine balletdanseres. Prachtig om te zien. Toen Elvira met haar solo begon stond ze stil en luisterde heel aandachtig.. keek eens naar haar oma en bleef heel aandachtig staan luisteren tot ze klaar was… zij voelde ook dat het een bijzonder optreden was van Elvira!!
Daarna snel in de bus terug en naar het hotel.

• 17 Juli 2012 - 07:32

Mario:

Mooi verslag, Elien!

• 17 Juli 2012 - 08:34

Margreeth Hartman:

Leuk om te lezen wat jullie beleven.
    Gezellige foto's! Liefs

• 17 Juli 2012 - 21:47

HP Herwig:

Ik was er even bij en kan beamen dat het een prachtig concert was!
    Nu ben ik weer in Nederland en wens ik jullie nog 3 hele mooie concerten...:)
    Hartelijke groeten aan alle orkestleden en organisatoren.

• 29 Juli 2012 - 10:49

Coraline:

Wat een leuke verslagen! En zo grappig, een jaar geleden was ik op tournee in hetzelfde gebied met bijna dezelfde concertlocaties! Leuk dat die nog steeds veel publiek trekken :)