Dinsdag 17 juli – Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van Het Britten Jeugd Strijkorkest - WaarBenJij.nu Dinsdag 17 juli – Florence - Reisverslag uit Firenze, Italië van Het Britten Jeugd Strijkorkest - WaarBenJij.nu

Dinsdag 17 juli – Florence

Door: Het Britten Tour Team

Blijf op de hoogte en volg Het Britten

18 Juli 2012 | Italië, Firenze

Na het ontbijt hadden we tot 12.00u vrije tijd. De meesten gingen kopje onder in het zwembad en genoten van de Italiaanse zon. Er waren ook fanatiekelingen die gingen studeren. Loes ging naar de kapper. Tijdens het harenwassen kreeg ze een stoelmassage! Nu wil het hele orkest ook naar de kapper! Loes ziet er nu heel hip uit!
De lunch was al om 12u met bonensoep, salade en met als toetje heerlijke watermeloen. Om 13u vertrok de bus naar Florence! Hier keek ik al de hele week naar uit. Renee (onze buschauffeur) reed eerst naar een uitzichtpunt over Florence. Vanaf hier hadden we schitterend uitzicht over de hele stad. Het was 34 graden en ook hier werden weer een aantal hoedjes gekocht. In het orkest heerst op dit moment een rage strohoeden.
Beneden bij de stad moesten we naar de kleedruimte lopen om onze kleding en instrumenten weg te leggen.
Daarna kregen we een tour door Florence van onze gids Yulia. We hebben eerst het plein bekeken waar we het concert gingen geven. We hebben heerlijk bio-ijs gegeten bij de allerlekkerste ijssalon van de wereld! We hebben de Dom bezocht met een gigantische plafondschildering in de koepel en rondgedwaald door de vele toeristenwinkeltjes. Jolenthe en Teodora kregen een kusje van Cupido (een wel heel begerig living statue).
Adriaan heeft een nieuwe hobby en dat is het laten schrikken van meisjes. Huub zit ook in het complot want hij de filmt de reactie. Teodora en Anna Sophie zijn de eerste slachtoffers geworden maar de rest van het orkest is nu op z’n hoede…

De klankrepetitie was erg bijzonder! Ik heb nog nooit een repetitie gehad met applaus (er stond zo’n 150 man te kijken). We stonden tussen de pilaren en grote naakte witte beelden, onder toeziend oog van de David van Michelangelo. Tijdens het concert werden we uitversterkt en de klankrepetitie zorgde voor bijzondere balansschommeligen door deze uitversterking (whooo die bas is hard!).
We hebben met z’n allen pizza (hoe kan het ook anders) gegeten. Aan tafel bleek Elvira de koningin van de nacht te kunnen zingen.

Het concert was echt waanzinnig! Iedereen zag er prachtig uit in mooie jurken en glimmende schoenen. Er zaten en stonden ongeveer 600 mensen op het plein. Er werden het hele concert mega veel foto’s gemaakt. Er kwam maar geen einde aan alle flitsen. Alleen al bij de aankondiging van Piazzolla juichte het publiek! Elvira kreeg een heel hard applaus met veel bravo geroep. Ze had het publiek weer weten te raken! De organisatie van het festival sprak dat we een van de beste orkesten in het festival ooit zijn! Wat een fantastisch compliment.
We zijn over de Ponte Vecchio en de Arno (rivier) terug gelopen naar de bus. Jolenthe wil later trouwen in Florence aan het water van de Arno en dan in haar bruidsjurk onder de Ponte Vecchio doorzeilen. Nu zitten we in de bus terug naar het hotel en ik geniet nog heerlijk na van deze fantastische dag!

Elien Willems

• 18 Juli 2012 - 09:31

Reiné:

Dat is weer prachtig beschreven. Dank voor dit mooie verhaal!

• 18 Juli 2012 - 09:44

Margreeth Hartman:

Wat zien de optredens er prachtig uit op de foto's!
    Fijn dat er zoveel publiek is om voor te spelen.
    En wat een lekker weer vergeleken bij ons.

• 18 Juli 2012 - 16:13

René:

Wat leuk om zo de verslagen te krijgen. En wat een succes met het concert! Heel Nederland is trots op jullie en ik nog het meest.
    Veel plezier en veev vervolgsucces!

• 18 Juli 2012 - 17:02

HP Herwig:

Ik mis jullie allen in het koude NL hier. Maar het meest baal ik dat ik het concert in Florence niet mee kon maken. Gelukkig heeft Els de opname gemaakt (dank je wel Els).
    Super dat jullie zo mooi gespeeld hebben, dat is geweldige reclame voor 'het Britten' maar de lof komt jullie allen toe!
    Succes vanavond en een goede reis morgen. Ik ben benieuwd naar jullie volgende verslagen.

• 18 Juli 2012 - 17:04

HP Herwig:

Kunnen jullie niet een filmpje plaatsen?
    Dat is helemaal leuk voor de thuisblijvers om de sfeer te proeven.